Gezellige streekschool

Het JFC heeft een echte streekfunctie. Onze leerlingen komen onder andere uit de gemeenten Barneveld, Lunteren, Achterveld, Nijkerk, Putten, Otterlo, Scherpenzeel, Woudenberg en Renswoude.
Veel leerlingen komen met de fiets, maar de school is ook goed bereikbaar met het openbaar vervoer (trein, bus en buurtbussen). Het NS-station ligt op loopafstand en de buurtbus heeft vlak bij de school een halte.
Kijk voor de actuele vertrek- en aankomsttijden op www.9292.nl en www.rrreis.nl.

Het schoolgebouw

Wij vinden het belangrijk dat de leeromgeving aansluit bij onze ideeën over eigenaarschap. Een leerling die zich eigenaar van zijn eigen leerproces voelt, is gemotiveerder en haalt betere resultaten. Een van de speerpunten tijdens de recente renovatie was dan ook: het creëren van een leeromgeving met ruimte voor gedifferentieerd onderwijs.​
Daarnaast is het pand duurzamer gemaakt door betere isolatie, verwarming via een warmtepomp, zonnepanelen en ledverlichting. Dankzij deze nieuwe installaties kan de luchtkwaliteit in het gebouw goed geregeld worden, zowel in de zomer als in de winter.

Een gezonde school

Roken

Het JFC is een rookvrije school: leerlingen en personeel roken niet op het schoolterrein.

Kantine

Gouden schoolkantine: onze kantine voldoet aan de criteria die het Voedingscentrum aan een gezonde schoolkantine stelt. Het aanbod bestaat voor minimaal 80% uit de betere keuzes van de Schijf van Vijf, waaronder fruit en water. Ook is de kantine zo ingericht dat je onbewust wordt gestimuleerd om de betere keuzes te maken. Om onze kantine gezond te houden, brengen we ieder jaar het aanbod in kaart aan de hand van de Kantinescan en de regels van het Voedingscentrum. Met de uitkomsten van deze scan gaan we aan de slag.

Bewustwording

Het belang van voeding, mentale gezondheid en beweging komt jaarlijks terug bij de vakken biologie, godsdienst en bewegingsonderwijs. Ook bespreken we de risico’s van het gebruik van genotmiddelen, zoals drank, tabak en drugs en proberen we leerlingen te helpen om hier ‘nee’ tegen te zeggen. Initiatieven in de regio Het Gezonde Leefstijlakkoord Gemeente Barneveld is een akkoord van ons allemaal. In het akkoord staan ambities, doelen en afspraken beschreven waar we samen met de gemeente, andere scholen en maatschappelijke instellingen de schouders onder zetten. De organisaties binnen het Gezonde Leefstijlakkoord Gemeente Barneveld streven naar de volgende doelen: ● Minder roken en meeroken ● Gezonder eten en bewegen ● Tegengaan problematisch alcoholgebruik